روش‌ها و اقدامات رایج برای طراحی نورپردازی پارک

در این مقاله، در مورد روش‌ها و اقدامات رایج برای طراحی نورپردازی پارک، به‌ویژه طراحی نورپردازی فضای سبز، درختان، آبنماها و گل‌زارهای پارک صحبت می‌کنیم.

نورپردازی پارک

چرا روشنایی اصولی برای پارک‌ها و مکان‌های عمومی مهم است؟

در فضای عمومی، جایی که پارک‌ها و سایر مناطق برای محیط شهری مدرن مهم هستند، نور یک پارامتر حیاتی است و اگر می‌خواهید تجربه‌های منحصر به فردی برای بازدیدکنندگان پارک ایجاد کنید باید روی آن تمرکز کنید. نورپردازی مناسب می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. هر نوع نورپردازی در فضای باز برای موفقیت باید معیارهای خاصی را رعایت کند. یک پارک عمومی فضایی است که جامعه از آن به عنوان مکانی مناسب برای بسیاری از انواع رویدادها و فعالیت‌ها استفاده می‌کند. از مسیرها تا آلاچیق‌ها برای امور مختلفی نظیر پیاده‌روی و برگزاری جشن‌های تولد استفاده می‌شود، پارک محلی معمولاً محل رفت و آمد و فعالیت بسیاری از ساکنان است و به همین دلیل است که نورپردازی در آن بسیار مهم است. اگر سیستم روشنایی را در جایی نصب کنید که از نظر استراتژیک و فنی مناسب نیست، نورپردازی، تحول موفقی ایجاد نخواهد کرد.

رابطه‌ی بین روشنایی و ایمنی قابل توجه است. هر منطقه‌ای مانند راهروها، نیمکت‌ها یا پله‌ها باید به درستی روشن شود تا ایمنی و امنیت تضمین شود.

برای اینکه روشنایی پارک اهداف مرتبط با ایمنی و امنیت ذکر شده در بالا را برآورده کند، چراغ‌ها باید تمام شب روشن باشند تا از ایجاد فرصت برای فعالیت‌های مجرمانه جلوگیری شود. با در نظر گرفتن این موضوع، انتخاب نورپردازی کم مصرف بهترین راه است. نورپردازی مدرن LED به مدیران پارک‌ها کمک می‌کند که تا ۷۰ درصد پس انداز کنند. چراغ‌های LED، انرژی کمتری مصرف می‌کنند در حالی که خروجی لومن بالاتری نسبت به یک چراغ فلورسنت تولید می‌کنند. بسیاری از پارک‌ها به جای تمرکز بر کارایی، برنامه‌های روشنایی خود را بر اساس نحوه‌ی عملکرد ظاهری انتخاب می‌کنند که می‌تواند در افزایش هزینه‌های انرژی بسیار موثر باشد.

اول، طراحی نورپردازی درختان پارک

برای نورپردازی درختان باید روش‌های نورپردازی مناسب و تنظیمات تجهیزات نورپردازی را با دقت انتخاب کنید.

  • سعی کنید از نورپردازی بیش از حد طولانی خودداری کنید و تنظیمات تجهیزات نورپردازی، تأثیرات مثبتی بر حرکات و رشد گیاهان داشته باشد یا دست کم تاثیر منفی نداشته باشد، به خصوص درمورد درختان گران‌بها مانند درختان کهنسال که باید بادقت بسیار بیشتری در قبال آن‌ها عمل کنید.
  • هنگام نورپردازی باید شکل برگ، ویژگی‌ها و رنگ درختان و تغییر فصل‌ها در نظر گرفته شود.
  • سعی کنید از ایجاد آلودگی نوری در زاویه‌ی دید عابران پیاده و محیط اطراف خودداری کنید.
نورپردازی آبنمای پارک

دوم، نورپردازی فضای آبی در طراحی نورپردازی پارک

  • منابع روشنایی، وسایل روشنایی و لوازم جانبی الکتریکی آن‌ها باید الزامات حفاظتی و ایمنی برای استفاده در آب را رعایت کنند.
  • نورپردازی منظره‌ی آب در نورپردازی فضای باز، باید مطابق با الزامات منظره، پنهان شود و باید در مواقعی که آب وجود ندارد و در زمستان که آب یخ می‌زند اقدامات حفاظتی انجام شود.
  • در نورپردازی آبنما باید روشنایی محیطی و شکل و ارتفاع پاشش آب را در نظر بگیرید.
  • برای جلوگیری از سقوط تصادفی گردشگران در آب، باید نورهای کاربردی در اطراف چشم‌انداز آب تنظیم شود.
  • با توجه به شکل منظره و انعکاس سطح آب، روش نورپردازی مناسب را انتخاب کنید.

سوم، طراحی نورپردازی فضای سبز، مسیرها، ورودی‌ها و …

در طراحی نورپردازی باغچه‌ی گل باید از روش بالا به پایین استفاده شودد و بر خود گل‌ها تأکید کند.
لامپ‌های روشنایی باید به عنوان یک عنصر منظره در نظر گرفته شوند و نباید نمای چشم انداز را مسدود کنند.
در نورپردازی چمن باید تاثیر آن بر فعالیت افراد داخل پارک در نظر گرفته شود و نور از بالا به پایین تابش شود تا از ایجاد آلودگی نوری برای محیط و افراد مبتلا به آستیگماتیسم جلوگیری شود.
حداقل روشنایی نورپردازی فضای سبز زینتی در پارک نباید کمتر از ۲۰lx باشد.
پله‌ها، رمپ‌ها و اختلاف ارتفاعات پیاده‌روی پارک باید مجهز به امکانات روشنایی باشد.
امکانات عمومی، ورودی‌ها و تابلوهای پارک باید مجهز به نورپردازی کاربردی و نورپردازی تابلو باشد.

طراحی نورپردازی پارک

به طور کلی پارک ها و میدان ها مکان های مهمی برای زندگی و استراحت افراد هستند. طراحی نورپردازی، سطح روشنایی پارک را تعیین می‌کند. در طراحی نورپردازی پارک، با توجه به نوع عملکرد پارک، چشم‌انداز اطراف و سبک و تم، روش نورپردازی مناسب را انتخاب می‌کند. طراحی نورپردازی پارک باید از تابش خیره‌کننده و آلودگی محیطی جلوگیری کرده و فضایی گرم و روشن را برای بهبود زندگی شبانه‌ی شهروندان ایجاد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!